پرسونای مشتری چیست؟

1399/01/17 No Comments دیجیتال مارکتینگ
زمان تقریبی مطالعه این مقاله: 2 دقیقه

پرسونای مشتری چیست؟ برای پاسخ به این سوال آن را از دو جنبه‌ی روانشاسی و بازاریابی بررسی می‌کنیم.

آقای کارل یونگ برای اولین بار اصطلاح پرسونا را خلق کرد و از آن به عنوان «نقاب هنرپیشه» یاد کرد، یعنی همان چهره‌ای که به دنیا نشان می‌دهیم تا خودمان را مخفی کنیم.

 در بازاریابی پرسونا به معنای ارائه یک تصویر عمومی از مشتری ایده آل می‌باشد. برای اینکه بتوانیم از پرسونای مخاطبان اطلاع یابیم بهترین راه مصاحبه تک به تک با مشتریان موجود است. همچنین می‌توانید با استفاده از فرم ها و نظرسنجی‌های روی وبسایت‌تان به اطلاعات لازم دست پیدا کنید.

 وقتی صحبت از تهیه محتوا برای مصرف کنندگان است نمی‌توان همه مخاطبان را با یک چشم دید. پرسونای مشتریان کمک می‌کند، پیام درست را درجای درست و زمان درست به دست مصرف کننده‌ی درست برسانید.

 پرسونا ها باید دقیق و مشخص باشند اما نباید آنقدر زیاد باشد که فکر کردن به مشتری سخت و دست و پاگیر شود.

پرسونای مشتری را چگونه پیدا کنیم

 برای فهمیدن اینکه پرسونای مشتری چیست؟ تجزیه و تحلیل سایت‌تان می تواند اطلاعات ارزشمندی به شما بدهد، در ادامه چند نکته برای بررسی پرسونای بازدیدکنندگان سایت ذکر شده است.

ابتدا بررسی کنید که چه کسی از سایت شما بازدید می‌کنند از چه کلید واژه‌هایی برای پیدا کردن شما استفاده می‌کنند بعد بررسی کنید چه مدت در سایت شما می‌مانند در نهایت بررسی کنید دنبال چه‌ چیزی هستند.

اگر در یک پایگاهِ‌داده درباره‌ی مردم و اعمال آنها کار می‌کنید، اولین قانون ساده از این قرار است: اصلاح یک خطا، به سادگی قابل انجام است.

بررسی شخصیت مشتری

این امکان وجود دارد که در مورد پرسونای مشتری یا شخصیت خریدار اشتباه کنید، عددی را غلط بکار ببرید، طبقه‌بندی نادرستی انجام دهید، اشتباه تایپی داشته‌باشید، سهوا چیزی را کنار بگذارید.

قضیه وقتی بدتر و بغرنج‌تر می‌شود که شما به عدم تغییر در اطلاعات پایگاهِ‌داده خود، اصرار بورزید. بهترین کار این است که پس از انجام فرآیند تهیه پرسونای خریدار آن را بازبینی کنید.

بعد از آنکه پرسونای مشتری‌تان و پرسونای مخاطبان سایت‌تان را پیدا کردید برای آن اسم بگذارید. مثلا نام گذاری کنید «پرسونای لیلا»

پرسونای مشتری

 ایجاد دقیق‌ترین تصویر ممکن از اینکه مشتری واقعی چه کسی است، به شما این امکان را می دهد علایق و نگرانی‌هایشان را تا جای ممکن مشخص کنید و به صورت مستقیم و آنلاین آن‌ها را هدف قرار بدهید، طوری که انگار دارید رودررو با آنها حرف می زنید.

اولین گام دیجیتال مارکتینگ موفق شناخت و بررسی پرسونای مشتری می‌باشد. لطفا این گام مهم را جدی بگیرید و سعی کنید با بررسی و تلاش، دقیق هدف‌ گذاری کنید.

#هشتگ‌ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *