خانه آموزش دیجیتال مارکتینگ آموزش تولید محتوا | راز ایجاد محتوای ارزشمند در کمترین زمان

آموزش تولید محتوا | راز ایجاد محتوای ارزشمند در کمترین زمان

فهرست مطالب

آموزش تولید محتوا
زمان مطالعه 33 دقیقه

در مقاله آموزش تولید محتوا شما راز ایجاد محتوای ارزشمند یاد ‌می‌گیرید. همچنین با استفاده از این تکنیک‌ها قادر خواهید بود در کمترین زمان محتوایی را تولید کنید که مخاطبان به آن علاقه زیادی دارند و با آن تعامل برقرار می‌کنند. اولین نکته مهمی که باید در آموزش تولید محتوا به آن توجه کنید این است که بدانید برای چه هدفی تولید محتوا می‌کنید. هدف از تولید محتوا جذب مخاطب هدف و فروش محصولات یا خدمات به آنها است.

اگر به دنبال آموزش تولید محتوا برای رسانه‌های اجتماعی هستید روش مناسب برای شما تولید میکرو کانتنت است. میکرو کانتنت (micro Content) محتوای قابل‌استفاده‌ای است که شما می‌توانید بدون تمرکز زیاد و در کم‌ترین زمان آن را تولید کنید. این محتوا علاوه بر متن کوتاه به‌صورت ویدیوهای بین ۱ تا ۵ دقیقه‌ای نیز می‌باشد. یکی از روش‌های تولید ریز محتوا برای رسانه‌های اجتماعی فهرست‌ها است. مثال: ۵ راهکار افزایش فروش، ۵ نکته تکمیلی در اموزش تولید محتوا

اگر کسی از شما پرسید چه‌کار می‌کنید؟
سرتان را بالا بگیرید و بگویید در کار تولیدی هستم. و تولیدات ما توسط افراد زیادی استفاده می‌شود چون در کار تولید محتوا هستم.

انواع فرمت‌های تولید محتوا:

  • یکی از موارد مهمی که در آموزش تولید محتوا به آن توجه کرده‌ایم داشتن هدف مشخص است. شما باید قبل از تولید محتوا بدانید که قصد دارید به چه‌ فرمتی تولید محتوا کنید. به‌طور کلی ما ۴ فرمت برای تولید محتوا داریم که باید بر اساس نیاز یک مورد را انتخاب کنید.
    • ۱) متن: مقاله‌های سایت، فایل‌های pdf، کتاب، مجله
    • ۲) تصویر: اینفوگرافیک‌ها، نمودارها، عکس‌ها، طراحی‌ها و اسلایدها
    • ۳) ویدیو: مصاحبه‌ها، پرسش و پاسخ‌ها، سخنرانی، وبینار، ویدیوی آموزشی 
    • ۴) صوت: تمامی مواردی که در ویدیو ذکر شد را می‌توانید به‌صورت صوت و در قالب پادکست منتشر کنید.

امروزه کتاب یکی از قدرتمندترین روش‌های افزایش فروش است. استفاده از این روش به این صورت است که در بین نکات و آموزش‌های کتاب، خودتان و فعالیت‌های که انجام می‌دهید را معرفی می‌کنید.

فرمت‌های تولید محتوا

آموزش تولید محتوای بیشتر در زمان کمتر!

اگر هدف شما تولید محتوای بیشتر در زمان کمتر است همیشه این‌طور فکر کنید که شما در یک جلسه مصاحبه هستید. در آن جلسه شخصی از شما سؤالاتی می‌پرسد و شما به سؤالات او جواب می‌دهید. با این ذهنیت شما مطالبی را که در لحظه به ذهنتان می‌رسد بیان می‌کنید. در اینصورت حتی اگر اشتباه کوچکی در بیان کلمات داشته باشید دیگر نمی‌توانید بگویید بگذارید برگردم از اول تمام مطالب را برای شما بیان کنم. بلکه از آن اشتباه کوچک می‌گذرید و به پاسخگویی ادامه سؤالات می‌پردازید. پس در تولید محتوای ویدیویی هم هیچ‌وقت به‌عقب برنگردید تا مطالب را تکرار کنید. از اشتباهات کوچک بگذرید و ادامه دهید.

اگر شما با کوچک‌ترین اشتباه ویدیوی خود را مجدد ضبط کنید. علاوه بر اینکه زمان زیادی از شما می‌گیرد تا دوباره همان مطالب را بیان کنید، به‌مرورزمان انگیزه شما را برای تولید محتوا را کاهش می‌یابد.

برای آنکه این عادت را در خود پرورش دهید می‌توانید لایو برگزار کنید و خود را موظف کنید باوجود هر مشکلی آن را ادامه دهید. پس از مدتی که این کار را انجام دادید دیگر به‌راحتی می‌توانید محتوای ویدیویی ضبط کنید.

زمان بندی تولید محتوا

سعی کنید همیشه قبل از شروع به تولید محتوا برای آن زمان تعیین کنید. به‌طور مثال بگویید من برای تولید این محتوا ۴۵ دقیقه زمان می‌گذارم. این باعث می‌شود که قدرت قانون پارکینسون برای شما فعال شود. قانون پارکینسون می‌گوید: «اگر شما برای انجام کاری زمان تعیین کنید آن کار به همان اندازه ادامه پیدا می‌کند.» پس اگر شما برای تولید محتوا سه ساعت زمان در نظر بگیرید، طوری کار را انجام می‌دهید که تمام این سه ساعت را مشغول باشید. جالب اینجاست که اگر خودتان را موظف کنید در زمان ۴۵ دقیقه محتوا تولید کنید. در همان زمان کمتر، محتوایی با همان کیفیت تولید می‌کنید.

غلبه بر ترس جلوی دوربین قرار گرفتن

این نکته را بدانید که مهم‌ترین دلیل ترس شما برای جلوی دوربین قرار گرفتن این است که فکر می‌کنید اشتباهی انجام می‌دهید. برای غلبه بر این مشکل کافی است به مدت ۲۱ روز روزانه از خود ویدیو بگیرید، بدون آنکه آن را منتشر کنید. وقتی شما ۲۱ روز این کار را انجام دادید باتوجه به اینکه می‌دانید بعداً درصورتی‌که محتوای شما خوب نبود می‌توانید آن‌ها را پاک‌کنید. بدون ترس و نگرانی انجامش می‌دهید. این نگرش باعث می‌شود پس از مدتی ترس شما از بین برود. اگر از این آموزش تولید محتوا به‌صورت حرفه‌ای فقط همین یک نکته را یاد بگیرید، قول می‌دهم تحول بزرگی در تولید محتوا خواهید داشت.

انواع روش‌های تولید محتوای ویدیویی:

۱) صحبت مستقیم جلوی دوربین:

این روش تولید محتوای ویدیویی برای افراد تازه‌کار خیلی سخت است چون نیاز به تسلط بالایی دارد. توصیه می‌شود زمانی که شما به‌طور کامل به موضوعی مسلط هستید از این روش استفاده کنید. این روش نیاز دارد تا بارها و بارها آن را تکرار کنید تا جلوی دوربین قرار گرفتن برای شما عادی شود. در ادامه به شما روش‌هایی را آموزش می‌دهیم که استفاده از این روش را برای شما خیلی آسان می‌کند.

۲) ضبط دسکتاپ با نرم‌افزارهایی مثل camtasia: 

برای آموزش نرم‌افزارهای کامپیوتری یا توضیح دادن از روی پاورپوینت این روش عالی است. ضبط دسکتاپ پراستفاده‌ترین و آسان‌ترین روش تولید محتوا است. به خصوص برای افرادی که به دنبال نکات اموزش تولید محتوا برای تولید محتوا بدون نمایش تصویر صورت‌شان هستند.

۳) ضبط کلاس‌های حضوری:

وقتی افراد در کنار شما حضور داشته باشند کار تولید محتوا خیلی آسان‌تر است. چون توجه شما به افراد جلب می‌شود و بدون توجه به دوربین مطالب را برای آنها توضیح می‌دهید.

۴) وبینار و لایو:

تولید محتوا به‌صورت زنده باعث می‌شود بدون توجه به مشکلات آن را ادامه دهید و بیان یک کلمه یا جمله به‌اشتباه تأثیر منفی ندارد. چون برای همه پیش می‌آید و درست مثل صحبت کردن در جمع این یک رخداد عادی است. همچنین در وبینار و لایو امکان تعامل با مخاطب وجود دارد و می‌توانند از شما سؤال بپرسند.

نکته مهم) موقع برگزاری لایو سعی کنید شخصی را بگذارید که از شما سؤالاتی را بپرسد. چون وقتی به‌صورت مصاحبه این کار را انجام می‌دهید تعداد اشتباهاتتان کم‌تر می‌شود. این تکنیک به شما کمک می‌کند که دیگر مجبور نباشید مدیریت کامل جلسه را به عهده بگیرید و رو به دوربین صحبت کنید.

معمولاً بهتر است وبینار را هم مثل لایو به‌صورت رایگان برگزار کنید. وبینار ازلحاظ بازاریابی یکی از بهترین ابزارها برای فروش دوره‌های آموزشی است. اگر شما محصولات آموزشی می‌فروشید می‌توانید به آن افرادی که در آن جلسه وبینار یا لایو شرکت کرده‌اند این پیام را ارسال کنید که می‌توانند دوره تکمیلی این آموزش ارائه‌شده را با تخفیف زیاد تهیه کنند.

۵) تشکیل کلاس شبیه‌سازی‌شده:

از دوستان و آشنایانتان برای شرکت در دوره‌ی آموزشی دعوت کنید. از آنها بخواهید در حین تدریس اگر سؤالی برایشان پیش آمد بپرسند تا پاسخ دهید. این روش موجب می‌شود هم شما برای تدریس کردن راحت‌تر باشید هم اینکه این سؤالاتی که پرسیده می‌شود، می‌تواند سؤالات افرادی که ویدیوی دوره را خریداری می‌کنند باشد.

نکته خیلی مهم در آموزش تولید محتوا) اگر این امکان برای شما وجود ندارد که افرادی را جمع کنید و برای آن‌ها صحبت کنید. از همسرتان یا یکی از اعضای خانواده بخواهید که در کنار دوربین بنشیند تا برای او صحبت کنید. صحبت کردن مستقیم جلوی دوربین مثل این است که شما رو به دیوار بایستید و برای دیوار صحبت کنید. که موجب می‌شود صحبت کردن برای شما خیلی سخت شود. پس برای اینکه راحت‌تر باشید حتماً از شخصی بخواهید که در کنار دوربین بنشیند تا برای او صحبت کنید.

اموزش تولید محتوا ویدیویی

۶) مصاحبه:

در ابتدای کار می‌توانید از یکی از همکارانتان یا دوستانتان بخواهید که از شما سؤالاتی بپرسد و شما پاسخ دهید. البته اگر خود آن شخص سؤالی ندارد می‌توانید خودتان به او سؤالاتی بدهید تا از شما بپرسد. البته بعداً که معروف‌تر شدید شما را برای مصاحبه دعوت می‌کنند که این کار شما را خیلی راحت می‌کند. همچنین باعث می‌شود که افراد بیشتری شما را بشناسند.

نکات ریز اموزش تولید محتوا به‌صورت ویدیویی

شاید این نکته ریز در اموزش تولید محتوا ساده باشد اما قطعاً توجه کردن به آن خیلی مهم است. حتماً قبل از ضبط ویدیو تجهیزات خود را بررسی کنید. حتی اگر تجهیزات هم کاملاً سالم باشند معمولاً احتمال به وقوع پیوستن این دو مشکل خیلی رایج است تمام شدن باتری و پر شدن حافظه دستگاه. 

برای اینکه به مشکل برنخورید همیشه شارژر وسایلی را که استفاده می‌کنید را به همراه داشته باشید. اگر از طریق گوشی موبایل فیلم‌برداری را انجام می‌دهید داشتن یک پاور بانک به شما کمک زیادی می‌کند. به دلیل اینکه در بعضی مواقع فاصله پریز برق با موبایل شما زیاد است. همچنین سعی کنید چند باتری قلمی یا نیم قلمی به همراه داشته باشید چون احتمال دارد باتری موس یا سایر تجهیزات شما تمام شود.

برای جلوگیری از مشکل پر شدن حافظه همیشه برای ضبط ویدیو یک کارت حافظه خالی با حجم بالا در اختیار داشته باشید. بهتر است کارت حافظه‌ای را تهیه کنید که دارای تبدیل باشد تا بتوانید هم آن را در گوشی موبایل هم در دوربین قرار دهید.

نکته دیگری که لازم است در آموزش تولید محتوا به شما یادآوری کنم این است که: اگر قصد ندارید هرروز تولید محتوا کنید بهتر است تجهیزات را اجاره کنید.

تجهیزات تولید محتوا

نکته‌ای برای تولید محتوای ویدیویی خلاقانه

اگر دوست دارید برای تولید محتوا روی کاغذ چیزی بنویسید و دوربین آن را ضبط کند. دیگر نمی‌توانید از سه پایه‌های معمولی برای گرفتن فیلم از روی کاغذی که در حال نوشتن روی آن هستید استفاده کنید. ارزان‌ترین وسیله‌ای که می‌توانید برای این کار از آن استفاده کنید چراغ مطالعه است چون به شکل L است. می‌توان با نصب موبایل به چراغ مطالعه از بالا فیلم‌برداری کرد. به‌علاوه می‌توان از نور آن‌هم برای گرفتن فیلم بهتر استفاده کرد. اگر هم وبکم دارید می‌توانید آن را به چراغ مطالعه متصل کنید که گزینه‌ی بهتری است.

البته اگر وضع مالی خوبی دارید، تجهیزات گران‌قیمتی نیز وجود دارد که می‌توانید با جستجو در سایت‌های خارجی آن را پیدا کنید.

۵ نکته تکمیلی در آموزش تولید محتوا:

نکته۱) قبل از آنکه شروع به ضبط اصلی ویدیو کنید حتماً یک ضبط آزمایشی کوتاه انجام دهید. این کار موجب می‌شود تا اگر تجهیزات به خوبی متصل نشده است و مشکلی وجود دارد به آن پی ببرید.

نکته۲) اگر قسمتی از جمله‌ای را اشتباه گفتید یک‌بار دیگر آن جمله را به‌طور کامل بیان کنید. و اگر کلمه‌ای را اشتباه گفتید همان لحظه کلمه درست را تکرار کنید بدون آنکه مکث کنید.

نکته۳) اگر موقع ضبط ویدیو چیزی را اشتباه گفتید که نیاز دارد موقع ادیت آن را ویرایش کنید. بهتر است که زمان وقوع آن را روی کاغذ یادداشت کنید. این کار موجب می‌شود که موقع ویرایش دیگر مجبور نباشید تمام فیلم را مشاهده کنید بلکه به آن یادداشت مراجعه می‌کنید و قسمت‌های مشکل‌دار را ویرایش می‌کنید. اگر موقع ضبط به کاغذ دسترسی ندارید یک ضربه‌ی کوتاه روی میکروفون بزنید این کار موجب می‌شود که در نرم‌افزارهای ویرایش در قسمت voice شما یک قله‌ی بلند را مشاهده کنید. بنابراین شما خیلی سریع می‌توانید مشکل را پیداکرده و ویرایش کنید.

هیچوقت پا پس نکشید و کار تولید محتوا را رها نکنید

نکته۴) اگر می‌خواهید طبق اموزش تولید محتوا شما هم تولید محتوای زیادی انجام دهید خود را موظف کنید موقع اشتباه، کار را متوقف نکنید. هر وقت اشتباهی رخ داد مدت کوتاهی مکث کنید و ادامه دهید. این کار باعث می‌شود بعد از کامل شدن تولید محتوا انگیزه بیشتری پیدا کنید. این انگیزه‌ی بیشتر موجب می‌شود محتوای بیشتری تولید کنید.

نکته ۵) قبل از روز ارائه، کارهای آماده کردن مطالب و پاورپوینت را به‌طور کامل انجام دهید. چون اگر در روز ارائه محتوا را تغییر دهید موجب ایجاد استرس برای شما می‌شود.

این نکات آموزش تولید محتوا را می‌توانید به‌صورت یک چک‌لیست درآورید تا استفاده از آن برای شما راحت‌تر باشد.

راز طلایی ساخت پاورپوینت جذاب

پاورپوینت جذاب و بصری

ازآنجایی‌که ۵۰ درصد مخاطبان شما ممکن است راست مغز و ۵۰ درصد دیگر چپ مغز باشند بهتر است موقع ایجاد پاورپوینت علاوه بر متن، تصویر هم قرار دهید. چون افراد چپ مغز بیشتر با متن ارتباط برقرار می‌کند و افراد راست مغز بیشتر با تصاویر ارتباط برقرار می‌کنند.

اگر شما تجربه ایجاد پاورپوینت با تصویر را داشته باشید حتماً می‌دانید که سخت‌ترین قسمت کار پیدا کردن تصاویر مناسب است. اینکه شما بخواهید مدام جستجو کنید تا تصاویر مناسب انتخاب کنید زمان زیادی از شما می‌گیرد. اما برای آسان‌تر شدن کار بعضی مواقع می‌توانید به‌جای جستجو در اینترنت خودتان عکس بگیرید.

البته این نکته هم در اموزش تولید محتوا لازم به ذکر است که برای پیدا کردن تصاویر در اینترنت بهترین گزینه این نیست که به images گوگل مراجعه کنید. بلکه می‌توانید از سایت‌های رایگانی مثل freepik.com استفاده کنید که کیفیت تصاویر آن خیلی بهتر است. نکته مهم‌تر اینکه افراد کمی آن تصاویر را دیده‌اند. چون معمولاً اکثر افراد با جستجو در گوگل همان چند تصویر اول را انتخاب می‌کنند.

نکته مهم) به ازای هر ۳ تا ۵ دقیقه‌ای که صحبت می‌کنید باید متنی یا تصویر جدیدی به پاورپوینت شما اضافه شود.

آموزش تولید پادکست در کم‌ترین زمان

اگر دوست دارید تولید پادکست انجام دهید کار درست این نیست که با موبایل خود ضبط را انجام دهید و بعد آن را وارد نرم‌افزار Adobe audition کنید. شما می‌توانید با همین نرم‌افزار همزمان که دارید ضبط را انجام می‌دهید ویرایش را هم انجام دهید. این کار موجب می‌شود که دیگر شما مجبور نباشید زمان زیادی بگذارید تا چند بار صوت را بررسی کرده و ویرایش کنید.

تولید پادکست

۳ دسته‌ی اصلی تولید محتوا:

هنگام تولید محتوا باید ۳ نوع مختلف محتوا تولید کنیم که هرکدام کاربرد خودش را دارد.

۱) محتوای بالای قیف: کاربرد این محتوا این است که دیگران به‌واسطه آن با شما و یا با محصولات یا خدمات شما آشنا شوند. همچنین در این مرحله تخصص خود را به مخاطب اثبات می‌کنید.

۲) محتوای میانه قیف: محتوای این بخش برای ترغیب کردن افراد برای خرید کردن است. پس کار اصلی این بخش ایجاد اعتماد است. شما باید در محتوای این بخش به مشتری نشان دهید که می‌توانید برای مشکلاتش راهکار ارائه دهید. همچنین مزیتی که محصولات و خدمات شما برای مخاطب ایجاد می‌کند را نشان دهید.

۳) محتوای پایین قیف: این محتوا مخصوص افرادی است که حداقل یک‌بار از شما خرید کرده‌اند. هدف این محتوا این است که مشتریان شما را ترغیب کند تا خرید بیشتری انجام دهد (هم ازلحاظ تعداد خرید بیشتر و هم ازلحاظ خرید کالا یا خدمات گران‌تر) و شما را به دیگران معرفی کنند.

آموزش تولید محتوا

اموزش تولید محتوا برای ۳ بخش قیف

اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس برای مدیریت سایت خود استفاده می‌کنید. برای انتشار پست‌های بالای قیف آن را در بخش نوشته‌های سایت قرار داده و منتشر کنید. اما برای محتوای میانه قیف و پایین قیف آن را در قسمت برگه‌ها منتشر کنید. به این صورت دیگر لینک آن محتوا در صفحات اصلی به سایر صفحات سایت قرار نمی‌گیرد. پس شما می‌توانید از آن لینک در ایمیل مارکتینگ خود استفاده کنید به‌طوری‌که فقط برای افراد خاصی قابل‌مشاهده باشد.

اصول تولید محتوا برای میانه‌ی قیف

نوشتن مقاله با عنوان‌هایی مثل «۵ اشتباه در خریدهاست مناسب» شما را به‌عنوان متخصص معرفی می‌کند همچنین باعث افزایش اعتماد مشتری به شما می‌شود. 

بهترین روش بازاریابی محتوای میانه قیف، ایمیل مارکتینگ است. چون بر اساس رفتار مخاطب و مطالبی که قبلاً به آن توجه کرده مطالب دیگر ارائه می‌شود.

بخش‌بندی مشتریان توسط ایمیل مارکتینگ:

فرض کنید شما می‌خواهید افرادی را پیدا کنید که حاضر هستند برای دکوراسیون دفتر خود ۱۵۰ میلیون تومان هزینه کنند. به نظر شما چگونه می‌توان در سایت این افراد را شناسایی کرد؟

برای اینکه شما بتوانید با استفاده از بازاریابی محتوا و ایمیل مارکتینگ این افراد را شناسایی کنید باید یک فایل pdf ایجاد کنید و عنوان آن را «چگونه با ۱۵۰ میلیون تومان دکوراسیون دفتر خود را جذاب کنم؟» بگذارید.

بعد یک فرم ایجاد کنید و نام و ایمیل افراد را دریافت کنید و آن pdf را برای آنها ارسال کنید.

به این صورت توانسته‌اید مشتریان خود را بخش‌بندی کنید. چون فقط افرادی که حاضر بودند ۱۵۰ میلیون تومان برای دکوراسیون پرداخت کنند ایمیل و مشخصات خود را برای دریافت آن pdf وارد می‌کنند. و افرادی که حاضر نیستند این مبلغ را پرداخت کنند تمایلی هم به دانلود این فایل pdf ندارند. بعد شما می‌توانید با استفاده از اطلاعات تماسی که دریافت کرده‌اید با افرادی که حاضر بودن این مبلغ را پرداخت کنند ارتباط برقرار کنید و خدمات خود را به آنها ارائه دهید.

توجه کنید که این فایل‌های pdf جزو محتوای میانی قیف به‌حساب می‌آید.

اموزش تولید محتوا برای پایین قیف

با نشان دادن پیشرفت‌های خودتان مثل‌اینکه با شرکت‌های بزرگی همکاری داشته‌اید، یا آنکه فنّاوری یا زیرساخت خدمات یا محصولات خود را ارتقا داده‌اید، موجب می‌شود جایگاه خودتان را به مشتری اثبات کنید. با این کار اعتماد مشتری افزایش می‌یابد و برای خرید محصولات و خدمات بیشتر از شما ترغیب می‌شود. این محتوا در بخش محتوای پایین قیف قرار می‌گیرد و کمک می‌کند تا مشتریان شما کمتر به رقبایتان فکر کنند.

بهترین روش ارائه محتوا برای پایین قیف برگزاری وبینار به‌صورت رایگان یا خیلی ارزان است چون می‌توانید از بازخورد مشتریان هم مطلع شوید. همچنین می‌توانید مشاوره رایگان ارائه دهید که این کار موجب برقراری ارتباط عمیق‌تر و اعتماد بیشتر می‌شود. البته وبینار مقیاس‌پذیرتر است و با صرف زمان کمتر می‌توانید به افراد بیشتری کمک کنید.

یکی از کارهایی که می‌توانید به‌وسیله آن به مشتریانتان پس از خرید محصولات و خدماتتان حس بهتری منتقل کنید این است که؛ برای آنها نظرات مشتریان راضی قبلی را ارائه کنید. این کار به آنها نشان می‌دهد که انتخاب درستی کرده‌اند.

روش بازاریابی محتوای پایین قیف تماس تلفنی، ایمیل مارکتینگ، ارسال پستی و وبینار است.

ایده‌ی جدیدی برای تولید محتوا ندارم!

اگر ایده‌ی جدیدی برای تولید محتوا ندارید پرسش و پاسخ راهکار خوبی برای تولید محتوا است. فقط کافی است دریکی از رسانه‌های اجتماعی خود از افراد بخواهید تا سؤالات خود را بپرسند. بعد شما می‌توانید بر اساس آن سؤالات، پاسخ‌ها و راهکارهای خود را بیان کنید.

همیشه نیاز نیست شما خودتان تولید محتوا انجام دهید. بعضی وقت‌ها می‌توانید محتوایی را که به زبان انگلیسی است ترجمه کرده یا برای ویدیوها زیرنویس فارسی ایجاد کنید. حتی می‌توانید برای موج‌سواری روی مسائل روز تکه‌ای از اخبار یا سریال‌ها را برش زده و آن را به‌کار خود ربط داده و در مورد آن صحبت کنید.

در ابتدای آموزش تولید محتوا به میکروکانتنت اشاره و آن را تعریف کردیم. اگر قصد شما گذاشتن پست‌های کوتاه متنی در رسانه‌های اجتماعی است. می‌توانید از جملات انگیزشی یا تعاریف کوتاه (مثل: سئو چیست؟) استفاده کنید. و آن جمله را به‌صورت عکس نوشته درآورده و منتشر کنید.

یکی دیگر از روش‌های تولید محتوا معرفی ابزارهای کاربردی است. مثال: ۷ ابزار کاربردی برای سئو سایت

البته می‌توانید به‌جای معرفی ابزار، کتاب‌ها و منابع آموزشی را معرفی کنید. مثال: بهترین کتاب‌ها درزمینه سئو سایت

اگر سایت شما فروشگاهی است یکی از ضروری‌ترین محتوا برای سایت شما راهنمای خرید است. در این مورد شما باید به تمام نگرانی‌های خریدار توجه کنید و محتوایی ارائه دهید تا نگرانی‌ها را برطرف کند. بعد باید به سؤالاتی که احتمالاً قبل از خرید در ذهن مشتری ایجاد می‌شود پاسخ دهید.

مقایسه همه‌چیز

محتوایی ایجاد کنید و در آن خودتان را با رقیبانتان مقایسه کنید. البته موقع مقایسه رقبا هیچ‌وقت نام آن‌ها را نیاورید. اگر کار شما فروش محصولات است نه خدمات، این کار شما را خیلی راحت‌تر می‌کند و می‌توانید به‌راحتی  محصولات را با یکدیگر مقایسه کنید و مزایا و معایب آن را بیان کنید.

 نکته اموزش تولید محتوا) اگر خودتان چند محصول مشابه دارید حتماً آن‌ها را در جدولی قرار داده و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید. وقتی شما خودتان جدول مقایسه محصولاتتان را آماده می‌کنید مشتری سریع‌تر تصمیم می‌گیرد. این نکته را به یاد داشته باشید که اگر مشتری سردرگم شود اصلاً خرید نمی‌کند. پس تا می‌توانید امکان مقایسه و انتخاب کردن را برای مشتری آسان کنید.

همیشه برای این سؤال پاسخ داشته باشید

بعدازاینکه مخاطب متن شما را خواند چه‌کار باید بکند؟ نیاز است که شما در تمام محتوای خود CTA داشته باشید. یعنی وقتی مخاطب مطلب شما را خواند با یک فراخوانی به اقدام شفاف بگویید گام بعدی چیست.

 حتماً در محتوای خود یک فراخوانی به اقدام برای خرید محصول یا خدماتتان ارائه دهید. با این کار مخاطب متوجه می‌شود که خود شما فروشنده هستید نه آنکه فقط ارائه‌دهنده یک راهنمای رایگان هستید. پس احتمال خرید کردن از شما افزایش می‌یابد.

نکته مهمی که تولیدکنندگان محتوا به شما نخواهند گفت!

شاید بتوان گفت مؤثرترین روش برای تولید محتوا این است که شما یک روز یا یک هفته وقت بگذارید و محتوای زیاد تولید کنید. بعد می‌توانید این محتوا را در مدت ۳۰ روز یا بیشتر منتشر کنید. چرا این روش این‌قدر مؤثر است؟ چون یکی از مهم‌ترین چیزها برای تولید محتوا داشتن تمرکز است. وقتی شما زمان کار خود را به یک هفته یا یک روز محدود می‌کنید تمرکز بیشتری دارید. بنابراین می‌توانید با صرف زمان کمتر محتوای بیشتری آماده کنید. 

اگر می‌خواهید یک ویدیوی ۶ ساعته تولید کنید هیچ‌وقت آن را به ۲۰ قسمت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه‌ای تقسیم نکنید. بلکه آن را به چهار قسمت ۹۰ دقیقه‌ای تقسیم کنید و آن را ضبط کنید. البته این نکته را هم فراموش نکنید که می‌توانید موقع ادیت ویدیو آن را به قسمت‌های کوچک‌تری تقسیم کنید. اما موقع ضبط، همیشه درس‌ها را به‌صورت پشت سر هم ضبط کنید.

نکته آموزش تولید محتوا) تولید یک ویدیوی ۹۰ دقیقه خیلی راحت‌تر از تولید ۹۰ ویدیو یک دقیقه‌ای است. چون هر بار شما باید وقفه ایجاد کنید و یا اینکه نیاز دارید بین آن استراحت کنید.

روش‌های بازاریابی برای محتوا:

اگر شما با استفاده از این اموزش تولید محتوا بهترین محتوا را تولید کنید اما کسی آن را نخواند، برای شما ارزشی ایجاد نمی‌کند. بنابراین حتماً با استفاده از روش‌های زیر محتوای خود را بازاریابی کنید.

۱) سئو: کلمات کلیدی را پیدا کنید که زیاد در گوگل جستجو می‌شود. بعد بر اساس آن کلمات کلیدی محتوایی را تولید کنید که به مشتری کمک می‌کند تا مشکلش را حل کند یا کاری را بهتر انجام دهد. اگر نیاز به یک سایت حرفه‌ای سئو شده دارید می‌توانید به صفحه طراحی سایت در یزد مراجعه کنید.

۲) تبلیغات در سایت‌ها: توجه کنید که موقع تبلیغات در سایت‌ها فقط محتوای بالای قیف را تبلیغ کنید. چون ابتدا باید مخاطب باید از شما و راهکاری که ارائه می‌دهید آگاه شود. اگر دوست دارید خودتان را به‌عنوان متخصص معرفی کنید و پرسونال برندینگ انجام دهید، در تبلیغ تصویر خودتان را هم قرار دهید.

۳) فعالیت در رسانه‌های اجتماعی: با فعالیت در رسانه‌های اجتماعی یا تبلیغات اینفلوئنسری می‌توانید مخاطبان زیادی را به سایتتان هدایت کنید. خود ما هم بخش‌هایی از مقاله آموزش تولید محتوا به‌صورت حرفه‌ای در کم‌ترین زمان را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده و به سایت لینک می‌دهیم.

چرا تولید محتوا اهمیت دارد؟

یکی از مهم‌ترین دلایلی که تولید محتوا این روزها این‌قدر اهمیت پیداکرده، این است که تأثیر خیلی زیادی در سئو سایت دارد. یکی از مدیران ارشد گوگل می‌گوید: بهترین روش سئو، تولید محتوای باکیفیت است. اما صرفاً نوشتن محتوا باعث نمی‌شود که شما در گوگل رتبه خوبی بگیرید. بلکه ابتدا باید با استفاده از آموزش تولید محتوا مهارت خود را در این زمینه افزایش دهید. هر چه شما بیشتر از تکنیک‌های تولید محتوا آگاه باشید می‌توانید نتایج بهتری بگیرید.

اولین گام برای تولید محتوا شناخت مشتری است. شما ابتدا باید بدانید که مخاطب شما چه مشکلاتی دارد و به دنبال یادگیری چه چیزی است. 

اگر شما تازه تصمیم گرفته‌اید که تولید محتوا انجام دهید، برای آنکه بتوانید تشخیص دهید مشتری شما به دنبال کسب اطلاعات در مورد چه چیزی است. بهترین راهکار تحلیل رقیبان است. محتوای آن‌ها را به‌دقت بررسی کنید و ببینید درباره چه موضوعاتی تولید محتوا انجام می‌دهند. شما هم سعی کنید این موضوعات را برای تولید محتوا انتخاب کنید. این سؤال را از خود بپرسید: چگونه می‌توانم محتوای ارزشمندتر و بهتر نسبت به رقبایم تولید کنم؟

هرچه شما بتوانید مطالب پیچیده را ساده‌تر و قابل‌فهم تر برای مخاطب توضیح دهید بهتر است.

برای آنکه بتوانید محتوای باکیفیت تولید کنید لازم است که ابتدا درباره موضوع موردنظر تحقیق و مطالعه کنید. همچنین با توجه به نکات آموزش تولید محتوا همیشه باید به دنبال این باشید که ابتدا نیاز مخاطبان خود را متوجه شوید و برای رفع آن نیاز تولید محتوا انجام دهید. 

بدون نگرانی دانسته‌های خود را به دیگران آموزش دهید

برخی از افراد گمان می‌کنند که اگر دانسته‌ها و دانش خود را به دیگران آموزش دهند به ضرر کسب‌وکارشان است. اما واقعاً چنین چیزی درست نیست. چون مهارت‌ها و تکنیک‌های هر کسب‌وکار آن‌قدر زیاد است که اگر شما مقداری از آن را هم به دیگران آموزش دهید بازهم مطالب زیادی ناگفته می‌ماند. تا می‌توانید در ارائه محتوا دست‌ودل‌باز باشید.

هرچقدر شما بیشتر به دیگران اطلاعات دهید آنها بیشتر به شما اعتماد می‌کنند و هرچقدر بیشتر به شما اعتماد کنند اعتبار شما بیشتر می‌شود. 

علاوه بر این تولید محتوا مزایای دیگری هم برای شما دارد. اگر شما به دنبال رتبه گرفتن در گوگل هستید بدون محتوا اصلاً نمی‌توانید به هدف خود برسید. مهم‌ترین عاملی که باعث فروش محصولات یا خدمات شما می‌شود همان تولید محتوایی است که برای آن انجام داده‌اید. پس هرچه محتوای شما ارزش بیشتری را ارائه دهد، نشان‌دهنده این است که محصولات و خدمات شما هم ارزشمندتر هستند.

تولید محتوا به سبک حرفه‌ای‌ها

حرفه‌ای‌ها وقتی می‌خواهند تولید محتوا را شروع کنند ابتدا تحقیقات کلمات کلیدی را انجام می‌دهد. شاید بتوان گفت کلمه‌ی کلیدی همان اصلی‌ترین موضوع مقاله شما می‌باشد. البته معیارهای دیگری هم برای کلمه کلیدی در نظر گرفته می‌شود. کلمات کلیدی به شما کمک می‌کند که چه موضوعاتی با کسب‌وکار شما مرتبط است. همچنین می‌توانید بفهمید که رقبای شما چه کلمات کلیدی را هدف قرار داده‌اند و چه استراتژی‌هایی برای تولید محتوا دارند. 

این نکته را به یاد داشته باشید که هیچ‌وقت خود را قربانی کلمات کلیدی نکنید. بلکه همواره هدف اصلی شما باید ارائه محتوای باکیفیت و کاربردی به مخاطب باشد.

اگر محتوای شما مناسب مخاطب شما نباشد بعد از جستجو در گوگل حتی اگر کاربر وارد سایت شما شود بلافاصله آن را ترک می‌کند. که همین عامل بی‌کیفیتی محتوا موجب تأثیر منفی روی سایت شما می‌شود و امتیاز منفی می‌گیرید.

راز اصلی تولید محتوا به سبک حرفه‌ای‌ها: هدف اصلی خود را اوّل بهینه‌سازی محتوا برای مخاطب و بعد بهینه‌سازی محتوا برای موتور جستجو قرار دهید.

اگر می‌خواهید نکات آموزش تولید محتوا برای شما مؤثر واقع شود سعی کنید تمام آن موارد را رعایت کنید.

نکته مهمی که در آموزش تولید محتوا قابل ذکر است این است که موقع نوشتن توضیحات محصولات آنها را خیلی به صورت منطقی ننویسید چون مردم تمایل زیادی به خواندن محتوای منطقی ندارند. مردم دوست دارند موقع خواندن مطلبی احساس خوبی داشته باشند.

نوشتن عنوان‌های جذاب

برای آنکه بتوانید برای مقاله‌تان عنوان عالی بنویسید. ابتدا باید در گوگل کلمه کلیدی موردنظر خود را سرچ کرده و عناوین سایر مقاله‌ها را تجزیه‌وتحلیل کنید. بعد می‌توانید از این عنوان‌های سایت‌های رقیب ایده بگیرید و خودتان بهترین عنوان را برای مقاله‌تان انتخاب کنید. البته این نکته هم لازم به ذکر است که به‌کار بردن اعداد در عناوین باعث جذاب‌تر شدن آن می‌شود. مثال) ۵ نکته کلیدی در آموزش تولید محتوا

بهتر است قبل از انتشار مقاله حداقل یک بار آن را با صدای بلند بخوانید. این کار باعث می‌شود که به اشتباهات متن خود پی ببرید و همچنین متوجه شوید آیا مطلب شما با عنوان آن ارتباط برقرار می‌کند یا نه.

محتوای خود را بسنجید

اولین موضوعی که در ابتدای این مقاله جامع آموزش تولید محتوا به آن اشاره کردم داشتن هدف مشخص بود. اما برای آنکه ما بتوانیم چیزی را بهبود دهیم ابتدا باید آن را اندازه‌گیری کنیم. شما هم برای آنکه بتوانید متوجه شوید که به هدف خود از تولید این محتوا رسیده‌اید یا نه باید آن را بررسی کنید. به‌طور مثال اگر هدف شما رتبه گرفتن در صفحه اول گوگل بوده است پس از یک مدتی بررسی کنید و ببینید چه رتبه‌ای گرفته‌اید. اگر هدف شما افزایش تعامل با مشتری بوده است ببینید که مشتریان چقدر صفحه را اسکرول کرده‌اند و چه مدت در سایت شما باقی‌مانده‌اند. و درنهایت بررسی کنید که این محتوا چقدر باعث شده تا میزان فروش شما افزایش یابد.

موقع لینک دادن به سایت‌های مرجع خسیس نباشید!

وقتی‌که شما از یک منبع معتبر برای تولید محتوا استفاده می‌کنید به آن منبع یک لینک بدهید. برخلاف تصور بعضی‌ها که فکر می‌کنند این کار تأثیر منفی دارد، باید بدانید که این‌طور نیست. لینک دادن به سایت‌های مرجع و معتبر تا حدودی به سایت شما نیز کمک می‌کند. چون آن سایت‌ها از دیدگاه گوگل هم سایت‌های باارزشی هستند. و شما به سایت‌های دیگر لینک می‌دهید درواقع دارید خودتان را با آنها مرتبط می‌کنید. اما نکته مهم‌تر آنکه اگر مطلب شما باکیفیت و مفید نباشد هرچقدر هم که به سایت‌های معتبر از لینک بدهید هیچ تأثیری برای شما نخواهد داشت. اولویت اول مفید بودن و باکیفیت بودن محتوای خودتان است.

چگونه کاربران را بیشتر در سایت خود نگه‌داریم؟

اگر می‌خواهید کاربران شما زمان بیشتری را در سایت بگذرانند باید برای محتوایتان لینک سازی داخلی انجام دهید. لینک سازی داخلی موجب می‌شود تا مدت‌زمانی که یک کاربر در سایت شما قرار دارد خیلی بیشتر از حالت عادی شود. برای لینک سازی داخلی شما باید در هر مقاله به مطالب گذشته خود که با آن مطلب مرتبط است لینک دهید. وقتی‌که داخل مطلب شما لینک‌های مطالب مشابه نیز وجود داشته باشد مخاطب ترغیب می‌شود که آنها را نیز مطالعه کند. این مسئله به‌مرورزمان موجب می‌شود تا گوگل به شما امتیاز بهتری بدهد. هرچه مخاطب زمان بیشتری را در سایت شما بگذراند این بدان معناست که محتوای شما ارزشمندتر بوده است.

همش را بخوان!

برای اینکه مخاطب را ترغیب کنید تمام محتوای شما را بخواند حتماً باید در ابتدای مقاله‌تان به مخاطب دلیلی برای مطالعه بیشتر بدهید.

محتوای شما باید آن‌قدر جذاب و کاربردی باشد که مخاطب پی ببرد که مطالعه آن ارزش وقت گذاشتن دارد. اگر دوست دارید به جذابیت محتوای خود بیفزایید می‌توانید آن را با یک داستان شگفت‌انگیز شروع کنید. تحقیقات نشان داده افراد به داستان‌ها علاقه بسیاری دارند.

معمولاً افراد کمی می‌توانند متن خود را با داستان‌های جذاب شروع کنند. پس اگر شما این توانایی را دارید که داستان‌های سرگرم‌کننده و جذاب بیان کنید حتماً این کار را انجام دهید تا محتوای شما از سایر رقبا متمایز شود. این نکته را به یاد داشته باشید که هرچه متمایزتر از دیگران باشید، بیشتر دیده می‌شوید.

مشکل‌گشا باشید!

اگر محتوای شما جنبه‌ی آموزشی دارد این نکته را به یاد داشته باشید که هدف شما حل مشکلات مخاطبتان است. سعی کنید بدون آنکه باعث سردرگمی مخاطبتان شوید به‌طور واضح و شفاف به آنها راهکاری ارائه دهید تا بتوانند مشکل خود را حل کنند. وقتی افراد در شرایط سختی قرار دارند و می‌خواهند بر مشکل خود غلبه کنند به دنبال شخصی هستند تا به آنها در این زمینه کمک کند. امروز مردم طبق عادت خود معمولاً برای پرسش سؤالاتشان به گوگل مراجعه می‌کنند. و اگر مقاله سایت شما بتواند به آنها کمک کند موجب می‌شود شما اعتبار خوبی کسب کنید. البته لازم به ذکر است که شما هم نزد مشتری اعتبار خوبی کسب می‌کنید هم نزد گوگل! چون باعث شده‌اید مخاطب تمام مقاله شما را بخواند و به راهکار موردنظرش برسد.

به‌جای ماهیتابه نگویید قابلمه دم‌دراز! 

نمی‌دانم چرا بعضی‌ها موقع تولید محتوا این‌قدر سعی می‌کنند از کلمات متفاوت قلمبه و سلمبه استفاده کنند. به گمانشان فکر می‌کنند که هرچقدر از کلمات قلمبه و سلمبه‌تر استفاده کنند باعث می‌شود شخص با دانش‌تری به نظر برسند. حتی بعضی‌هایشان دست از سر جملات هم برنمی‌دارند و در آن فعل‌های خیلی طولانی‌تری به‌کار می‌برند. جالب‌تر آنکه بعضی‌ها در مصرف نقطه نیز صرفه‌جویی می‌کنند و از «و»های فراوان کمک می‌گیرند تا مبادا به نقطه نیاز شود. 

خودتان تاکنون موارد بسیار بیشتری را دیده‌اید که حوصله شما را سر برده‌اند پس لطفاً شما این کار را با دیگران نکنید. تا می‌توانید طوری محتوا تولید کنید که برای همه قابل‌فهم باشد نه آنکه باعث سردرگمی‌شان شوید.

آموزش تولید محتوا به مدارس راه پیدا کرد!

امروز آن‌قدر اهمیت تولید محتوا زیاد شده است که حتی در مدارس نیز تدریس می‌شود. طبق تصمیم آموزش‌وپرورش «درس تولید محتوای الکترونیک» در پایه دهم کامپیوتر تدریس می‌شود. قطعاً با این تصمیم می‌توان نتیجه گرفت که امروز چقدر نیاز به تولید محتوا در کشورمان ضروری و موردنیاز است. اما این نکته را هم به یاد داشته باشید که تولید محتوا چیز جدیدی نیست شخصی که صدها سال پیش کتاب می‌نوشته در کار تولید محتوا بوده. همچنین شخصی هم که هم‌اکنون برای رسانه اجتماعی‌اش محتوای جذاب تولید می‌کند در کار تولید محتوا است.

این نکته مرز بردوباخت است!

نکته مهم پایانی در آموزش تولید محتوا اینکه در مورد همه‌چیز تولید محتوا نکنید. اگر شما در مورد همه‌چیز مطلب بگذارید هیچ‌کس با خود نمی‌گوید که شما خیلی متخصص هستید. اما اگر فقط در یک زمینه خاص محتوای عالی و مداوم ارائه دهید شما را به‌عنوان متخصص می‌شناسند. وقتی شما را به‌عنوان متخصص بشناسند آن موقع است که به شما اعتماد می‌کنند.

سولات متداول تولید محتوا

الان نوبت شماست!

امیدوارم که آموزش جامع تولید محتوا را به طور کامل مطالعه کرده باشید و تصمیم گرفته باشید که از این رازها بهترین استفاده را بکنید. لطفا این مطلب را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید. همچنین در زیر این پست نظرات و سوالات خود را مطرح کنید حتما پاسخگو خواهیم بود.

5/5 - (5 امتیاز)

درباره نویسنده

ابوالفضل افضلی، یک متخصص برجسته در زمینه دیجیتال مارکتینگ و فروش است. او با استفاده از روش‌های پیشرفته و تحلیل دقیق بازار، به کسب‌وکارها مشاوره و آموزش می‌دهد تا در محیط رقابتی موفقیت بیشتری کسب کنند. وی با ارائه استراتژی‌های منحصربه‌فرد بازاریابی و فروش، به رشد کسب‌وکارها کمک می‌کند. تخصص و تجربه افضلی در زمینه استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ و روش‌های موثر فروش، او را به یک منبع و مشاور قابل اعتماد تبدیل کرده است. با نگرش حرفه‌ای و تمرکز بر جزئیات، افضلی به صاحبان کسب‌وکارها کمک می‌کند تا به نتایج قابل توجهی در جذب مشتریان، ارتقاء برند و افزایش فروش خود برسند.

2 پاسخ

  1. ممنون نکات خیلی خوبی را آموزش دادید.
    من قصد خرید یک دوربین فیلم برداری خوب دارم شما خودتان از چه دوربینی استفاده می کنید؟

    1. سلام دوست عزیز
      دوربین canon 5D برای تولید محتوای با کیفیت مناسب است اما در بعضی مواقع از دوربین موبایل هم استفاده می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *