جذب مشتری، فرآیند جلب مشتریان جدید برای محصولات یا خدمات کسبوکار شما است. هدف کسبوکار شما باید ایجاد یک استراتژی پایدار و سیستماتیک باشد که با روندها، تغییرات و تحولات آینده کسبوکار، ادامه پیدا کند. جذب مشتریان و برقراری ارتباط با آنان، موجب رشد کسبوکار شما و وفاداری به برندتان میشود. یادگیری و به کارگیری استراتژیهای جذب مشتری دیجیتال برای تعامل با مشتریان، افزایش مشتری و سودآوری را برای کسبوکار شما به ارمغان میآورد.
مقدمه جذب مشتری
دلیل اینکه این مقاله را برای مطالعه انتخاب کردهاید این است که میخواهید یاد بگیرید چگونه مشتریان جدیدی را جذب کنید و از مشتریان فعلی خود برای رشد کسبوکارتان بهرهبرید. سرمایهگذاری در یک استراتژی جذب مشتری برای شما بسیار حیاتی است تا بتوانید مشتریان راغب (Lead) را شناسایی کنید و آنها را به مشتری تبدیل کنید و احتمال حفظ آنها در طولانی مدت را افزایش دهید.
در این مقاله، شما اصول جذب مشتری را خواهید آموخت، و برای سوالات چگونه هزینه جذب مشتریان جدید را کاهش دهم؟ و چگونه بهرهبرداری از مشتریان وفادار خود را افزایش دهم؟ پاسخ و راهکاری مناسب خواهید یافت. پس از مطالعه کامل این مقاله شما قادر خواهید بود یک استراتژی جذب مشتری بدون نقص ایجاد کنید که در برابر چالشها و تغییرات پیوسته که به مرور زمان رخ میدهد چابک باشد.
تعریف، تکنیک و استراتژی جذب مشتری دیجیتال
با پیشرفت فناوری دیجیتال و پرکاربردتر شدن آن، بسیاری از کسبوکارها وقت و منابع خود را برای استراتژیهای جذب مشتری دیجیتال و حفظ یک پایگاه مشتری وفادار سرمایهگذاری میکنند. این تلاشها به آنها اجازه میدهد تا درآمد خود را افزایش دهند و به بازارهای جدید دست پیدا کنند. برای جلب مشتریان از طریق وبسایتها و تلفنهای همراه، کسبوکارها سعی میکنند تا روشهای جذب مشتری دیجیتال خود را از طریق انواع مختلفی از تکنیکها و استراتژیهای خلاقانه بهبود بخشند. در این مقاله، ما درباره اینکه جذب مشتری دیجیتال چیست، انواع مختلف جذب مشتری دیجیتال و چگونگی توسعه یک استراتژی جذب دیجیتال نکات مهمی را بیان میکنیم. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید تا هیچوقت دیگر نگویید: “من مشتری ندارم!”
جذب مشتری چیست؟
جذب مشتری به فرآیندی اشاره دارد که در آن کسبوکار موفق میشود مشتریان جدیدی به دست آورد. کسبوکارها استراتژیهای جذب مشتری را توسعه میدهند تا مشتریان را جذب کرده و آنها را متقاعد کنند تا محصولات یا خدماتشان را خریداری کنند. این استراتژیها ممکن است با گذر زمان تغییر کنند تا نیازها یا روندهای متغیر کسبوکار را برآورده کنند. کسبوکارها اغلب از تکنیکهای بازاریابی و پلتفرمهای مختلف به عنوان بخشی از استراتژی جذب مشتریشان استفاده میکنند تا به مشتریان بالقوه دسترسی یابند.
چرا جذب مشتری مهم است؟
جذب مشتری برای کسبوکارهای در هر سن و اندازهای اهمیت زیادی دارد. چون بدون مشتری نمیتوانید پول بسازید تا هزینهها را پرداخت کنید، امکان پرداخت حقوق کارمندان را ندارید، نمیتوانید برای رشد کسبوکارتان سرمایهگذاری کنید و دلیلی برای جذب سرمایهگذاران خارجی ندارید.
توانایی جذب و تبدیل مشتریان به طور سیستماتیک، شرکتها را سالم نگه میدارد و موجب رشد آن میشود. جذب مداوم مشتریان جدید سرمایهگذاران را خوشحال میکند و آنها را ترغیب میکند تا سرمایه گذاری بیشتری انجام دهند.
هدف از جذب مشتری، پیدا کردن روشی قابل تکرار و منظم برای جذب مشتریان به کسبوکار است. در حالی که ممکن است بعضی از صاحبان مشاغل صبر کنید تا مشتریان به طور طبیعی آنها را پیدا کند، این امر تضمین نمیکند که بتوانند سود را به میزان مورد انتظارشان افزایش دهند یا حتی آنها را حفظ کنند. اینکه شما بنشینید و چشم به در بدوزید تا مشتری وارد شود اصلاً اشتراتژی خوبی نیست! به شما توصیه میکنم هیچوقت این کار را انجام ندهید چون کسبوکارهای زیادی به دلیل اینکه برنامه منظمی برای جذب مشتری نداشتهاند نابود شدهاند.
افراد دارای تخصص در زمینه جذب مشتری از تکنیکهای خاصی استفاده میکنند تا مشتریان بالقوه را به اقدام مشخصی ترغیب کنند. هدف این فرآیند ایجاد یک استراتژی منظم و پایدار برای جذب مشتریان جدید و افزایش درآمد است. در بسیاری از جهات، این فرآیند شبیه به بازاریابی است. در واقع شما به دنبال راههایی برای نمایش برند خود و ارتباط با مشتریان هستید.
جذب دیجیتال چیست؟
جذب دیجیتال فرایند جلب و حفظ مشتریان جدید از طریق استراتژیهای بازاریابی دیجیتال (digital marketing) است. این فرایند، رسانهها، منابع آنلاین و ابزارهای ارتباطی را ترکیب میکند تا آگاهی درباره کسبوکار شما را افزایش داده و مشتریان را تشویق میکند تا به فکر خرید خدمات یا محصولات شما باشند و در آینده خریدهای مکرر انجام دهند. هدف از جذب دیجیتال ایجاد یک جریان پایدار و سیستماتیک از مشتریان جدید با استفاده از تاکتیکهای جذب است که با روند و فناوریهای جدید تکامل مییابد. کسبوکارها میتوانند از جذب دیجیتال به سه روش استفاده کنند:
- افزایش درآمد بهطوری که پول برای پرداخت حقوق کارکنان، پرداخت هزینهها و سرمایهگذاری مجدد در کسبوکار برای رشد آن موجود باشد.
- به سرمایه گذاران، اینفلوئنسرها، شرکا و سایر طرف های خارجی نشان می دهد که تجارت در بازار جذابیت دارد و از نظر مالی سالم است.
- شناسایی گوشه یا نیچ بازار (niche market) بر اساس اطلاعات جمعیتشناسی(demographics)، همراه با بهترین استراتژیهای نحوه رسیدن به این مصرفکنندگان بالقوه.
4 مزیت جذب مشتری دیجیتال
استراتژیهای خوب جذب مشتری دیجیتال که توسط کسبوکارها اجرا میشود میتواند برخی از مزایای زیر را ارائه دهد:
- رشد شرکت را ترویج می کند: استراتژی های موثر جذب مشتری منجر به افزایش تعداد مشتریان میشود که به نوبه خود باعث افزایش درآمد خواهد شد. پس درآمد لازم برای اجرای عملیات تجاری، پرداخت حقوق به کارکنان و سرمایه گذاری در ایده های جدید فراهم میشود که منجر به رشد شرکت می شود.
- ایجاد آگاهی از برند: توسعه آگاهی از برند رابطه مستقیمی با جذب مشتری دارد. داشتن استراتژی بازاریابی به شما امکان میدهد به مکانها و بازارهای جغرافیایی بیشتری برسید و دامنه شناخت برند خود را گسترش دهید.
- نشان دادن ارزش برای ذینفعان خارجی: تلاشهای موفق برای جذب مشتری، توانایی شرکت در جذب و حفظ مشتریان را نشان میدهد که موجب سودآوری میشود. اگر کسب و کار بتواند به رشد فروش و سود خود از طریق جذب مشتری ادامه دهد، سرمایه گذار فرصتی برای بازگشت سرمایه خود می بیند و اعتماد و اطمینانش تقویت میشود.
- کاهش چشمگیر هزینهها: دیجیتال مارکتینگ باعث میشود هزینههای جذب مشتری شما به میزان قابل توجهی کاهش یابد. به همین دلیل ما به اکثر صاحبان کسبوکار توصیه میکنیم تمرکز خود را روی جذب مشتری دیجتال قرار دهند. همین حالا برای دریافت خدمات دیجیتال مارکتینگ اقدام کنید.
انواع تکنیکهای جذب مشتری دیجیتال
تکنیکهای جذب مشتری دیجیتال که کانالهای جذب مشتری دیجیتال نیز نامیده میشود، راههای مختلفی است که کسی وبسایت شما را پیدا و بازدید میکند. در ادامه نمونههایی از راههای متداول آورده شده است:
ارگانیک یا طبیعی: زمانی که نتایج موتورهای جستجو وبسایت شما را شامل میشود و کسی بر روی پیوند شما کلیک کرده و از وبسایت شما بازدید میکند.
مستقیم: زمانی که کسی از پیوند نشانگذاریشده در مرورگرش برای بازدید از وبسایت شما استفاده میکند یا آدرس وبسایت شما را بهصورت مستقیم در مرورگر وارد میکند.
ارجاعی: زمانی که یک وبسایت دیگر پیوندی به وبسایت شما دارد و کسی بر روی پیوند از وبسایت دیگر کلیک میکند تا به وبسایت شما برود. (مثلاً در سایتی که در آن رپورتاژ آگهی داشته اید یا شخصی در سایت خودش به مطالب شما ارجاع داده)
پولی: زمانی که کسی بر روی نتیجه جستجوی پولی کلیک کرده و به وبسایت شما میرود.(مثلاً تبلیغات در گوگل)
ایمیل: زمانی که کسی ایمیلی دریافت میکند که حاوی پیوند وبسایت شما است و بر روی آن کلیک میکند.
اجتماعی: زمانی که پیوند وبسایت شما در یک پلتفرم رسانههای اجتماعی قرار دارد و کسی بر روی آن کلیک میکند.
نمایشی: زمانی که کسی بر روی یک بنر تبلیغاتی یا آگهی نمایشی کلیک میکند تا به وبسایت شما برود.
سایر: زمانی که کسی بر روی پیوند به وبسایت شما از طریق یک کمپین که دارای ویژگیهای ردیابی است کلیک میکند. (نکته: با UTM میتوانید لینکها را ردیابی کنید)
چگونه یک استراتژی جذب مشتری دیجیتال را توسعه دهیم؟
برنامهریزی با کیفیت و نگهداری روزانه برای توسعه و حفظ استراتژیهای جذب مشتری دیجیتال شما حیاتی است. اولویت بندی تاکتیکهای کلیدی و عناصر اصلی که میخواهید استفاده کنید، میتواند به شما کمک کند. در ادامه چند مرحله برای شروع شما آورده شده است:
1) مخاطبان خود را بشناسید
تعریف مخاطب خود و تحقیق درباره رفتار خرید آنها به شما کمک میکند تا پرسونای مشتری خود را درک کنید و یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ را بر اساس خواستههای آنها سفارشیسازی کنید. مشتریان از کانالهای دیجیتال مختلف برای اهداف مختلف استفاده میکنند و هر کدام آمار مربوط به خود را دارند. به عنوان مثال، آمار ممکن است نشان دهد که یک مشتری که در جستجوی کفش آنلاین است، احتمال بیشتری درد که از یک پلتفرم رسانههای اجتماعی خاص استفاده کند، بیشتر از گوشی هوشمند خود استفاده میکند تا از یک کامپیوتر، و بسیار احتمال دارد که قبلاً یک نام برند را انتخاب کرده باشد.
تحقیقات ممکن است نشان دهد که یک مشتری که مشابه محصول شما را میخرد، به همان اندازه که دنبال الهام گرفتن است، دنبال ارزش باشد. یک پروفایل (پرسونای مشتری) خوب تعریف شده از مخاطب هدف شما میتواند به شما کمک کند تا استراتژیهای جذب دیجیتال شخصیسازی شده و موثری ایجاد کنید. در زیر چند سوالی که میتوانید از خود بپرسید تا کسبوکار و مشتریان خود را بهتر بشناسید:
- ویژگیهای منحصربهفرد کسبوکار شما چیست؟
- ویژگیهای منحصربهفرد شیوه فروش شما چیست؟
- آیا مخاطب هدف خود را میشناسید؟
- آیا پرسونای مشتری هدف خود را میشناسید، مانند رفتارها یا علایق؟
- آیا رقبا را تجزیه و تحلیل کردهاید تا موقعیت کسبوکار خود در بازار را بشناسید؟
- آیا از تحلیل رقبا برای تعیین ارزشی که مشتری در کسبوکار شما میبیند، استفاده کردهاید؟
2) انتخاب استراتژی شناسایی کانالهای جذب مشتری
بهتر است از پرسونای مشتری هدف خود استفاده کنید تا انرژی و بودجه خود را بر روی سه یا چهار کانال اصلی که مشتریان شما بیشترین استفاده را از آنها میکنند متمرکز کنید، به جای اینکه پول خود را برای بازاریابی در تمام کانالها صرف کنید. به عنوان مثال، اگر مخاطب هدف شما بیشتر افراد سالمند باشند، زمان و منابع خود را برای بازاریابی در رسانههای اجتماعی که این گروه سنی آن را کمتر استفاده میکند، صرف نکنید، زیرا این تاکتیک ممکن است به کسبوکار شما کمک نکند. این تاکتیک از اتلاف منابع کسبوکار جلوگیری میکند.
تمرکز بر کانالهای برتر به شما امکان میدهد تا استراتژیهایی را ایجاد کنید که به مشتریان کمک میکند تا شما را بیابند و از شما خرید کنند. پس از انتخاب این کانالهای برتر، میتوانید از یک یا چند استراتژی برای جذب مشتریان استفاده کنید. هنگامی که استراتژیها را باهم ترکیب کنید، آنها قدرتمندتر از زمانیاند که به صورت جداگانه استفاده میشوند و میتواند نرخ تبدیل شما را افزایش دهد. در زیر نمونههایی از ترکیب کانال و استراتژی است که یک کسبوکار میتواند برای افزایش مشتریان خود استفاده کند:
کانالهای افزایش مشتریان
- بازاریابی جستجو: کمپینهای پرداخت به ازای کلیک، جستجوهای پولی و بهینهسازی برای موتورهای جستجو(SEO)
- روابط عمومی آنلاین(online PR): مشارکت جامعه، حفاظت از برند، تغییر رسانه و اطلاع رسانی ناشر
- شراکت آنلاین: حامی مالی یا اسپانسر، همکاری در فروش (affiliate marketing)، لینک سازی و برندسازی مشارکتی(co-branding)
- تبلیغات تعاملی: شبکههای تبلیغاتی، خرید رسانه مشخص و هدفگیری رفتاری (behavioral targeting)
- ایمیل اجازهای (Opt-in email): لیست ایمیلهای داخلی، تبلیغات شخص ثالث و برندسازی مشارکتی(co-branding)
- بازاریابی رسانههای اجتماعی: کمپینهای ویروسی، بازخورد مشتری، مشارکت مخاطب و مدیریت حضور در رسانههای اجتماعی
3) جمعآوری دادهها
دادهها برای ارزیابی تقریباً همه چیز مرتبط با کانالها و استراتژیهای جذب دیجیتال ضروری است. این میتواند نشان دهد که کدام کانالها بیشترین مشتریان را جذب کردهاند و کدام کمپینهای بازاریابی عملکرد خوبی داشتهاند. جمعآوری دادهها و تجزیه و تحلیل آن میتواند به شما بینشی در رفتار مشتریان بدهد، به شما امکان میدهد بیشتر استراتژیهایتان را توسعه دهید و بر تلاشهای آیندهی جذب مشتری دیجیتال خود تأثیر بگذارید. ابزارها و موتورهای تجزیه و تحلیلی وجود دارند که میتوانید از آنها برای ارتباط همه مواد بازاریابی و وبسایتهای خود برای تولید داده و گزارشها استفاده کنید.
استراتژی جذب مشتری
یک مدیر فروش در طول جلسه یک به یک به همکار خود توضیح میدهد.
پیادهسازی استراتژیهای جذب مشتری میتواند به یک کسبوکار کمک کند تا فروشها و درآمدهای خود را افزایش دهد. این استراتژیها به جذب مشتریان بالقوه کمک میکند تا محصول یا خدمات سازمان را خریداری یا حداقل با آن تعامل داشته باشند. درک استراتژیهای مختلف موجود میتواند به شما کمک کند تا یک فرآیند جذب مشتریان موثرتر را توسعه دهید و سود را افزایش دهید. در ادامه ما یک لیست شامل 20 استراتژی موثر برای جذب مشتریان ارائه میدهیم.
فرآیند 5 مرحلهای جذب مشتری
1. شناسایی مشتریان بالقوه
قدم اول در جلب توجه مشتریان شامل شناسایی مخاطبان هدف بر اساس اطلاعات جمعیت شناسی(دموگرافیک) آنها است. این مشتریان معمولاً افرادی هستند که به محصول یا خدمات علاقهمند هستند یا از محصولات یا خدمات مشابه رقبا استفاده میکنند. گروههای مشتری که در این فرآیند شناسایی میکنید بازارهای هدف کسبوکار را نشان میدهند و میتوانند به شما درباره بازاریابی، برنامههای توسعه پیشرو و کانالهای رسانهای راهنمایی دهند.
2. تعیین قابلیت بازار
با شناسایی مشتریان بالقوه، تیم میتواند ارزیابی کند که آیا این گروههای مصرفکننده فرصتهای جذب معقولی را ارائه میدهد یا خیر. هر بخش از مخاطبین را مورد بررسی قرار دهید و بپرسید که آیا میتوانید با استفاده از ابزارها و منابع بازاریابی موجود به آنها دسترسی پیدا کنید یا خیر. اگر نه، ممکن است بخواهید استراتژیهای بازاریابی جدیدی را برای دستیابی به آنها پیاده کنید یا آنها را از بازار هدف خود حذف کنید. مشتریانی که به نظر میآیند به راحتی قابل دسترس هستند، گزینههای قابل اجرایی را نشان میدهند و میتوانید شروع به تلاش برای ایجاد ارتباط با آنها کنید.
3. ارتباط با مشتریان
شروع به تحقیق درباره بهترین روشهای ارتباط با مشتریان قابل اتکا کنید و تکنیکهای بازاریابی یا فروش را به کار بگیرید. این روشها ممکن است شامل ارسال نظرسنجیها و ایمیلها یا تماسهای تلفنی باشد. این اطلاعات میتوانند به شما کمک کنند تا استراتژیهای جذب دقیقتری را برای جذب گروههای خاصی ایجاد کنید. همچنین میتوانید از ابزارهای تجزیه و تحلیل روی پلتفرمهای دیجیتال مختلف برای دادههای کیفی و کمی مشتری استفاده کنید.
4. توسعه استراتژیهای جذب
بر اساس اطلاعاتی که درباره مشتریان بالقوه جمعآوری کردهاید، میتوانید شروع به توسعه استراتژیهایی برای تبدیل آنها به مشتریان کنید. اغلب، میتوانید از تکنیکهای بازاریابی مختلف در کانالها و پلتفرمهای دیجیتال مختلف برای جلب توجه آنها استفاده کنید. ممکن است استراتژیهای متفاوتی را برای گروههای مختلف بازار یا مشتریانی که میخواهید هدف قرار دهید، طراحی و پیادهسازی کنید.
5. برآورد هزینه جذب
قبل از اجرای یک استراتژی جذب مشتری، هزینه آن را تعیین کنید. به یک دوره خاص نگاه کنید و هزینههای کل تلاشهای جذب خود را ارزیابی کنید، مانند هزینههای بازاریابی، هزینههای فروش و حقوق کارمندان. سپس مشخص کنید که در آن دوره چند مشتری بدست آوردهاید. برای محاسبه هزینه جذب مشتریان خود، هزینهها را بر تعداد مشتریان جدید تقسیم کنید. اگر هزینه جذب مشتری شما موثر باشد شما بازگشت سرمایه دارید زیرا میخواهید کمتر از آنچه از مشتریان درآمد کسب کردهاید، برای جذب آنها خرج کنید.
۲۰ استراتژی موثر برای جذب مشتریان فراوان
میتوانید از لیست زیر به عنوان نمونههایی از استراتژیهای موثر جذب مشتری استفاده کنید:
۱. بازاریابی در شبکههای اجتماعی
میتوانید برای یک برند، مواد تبلیغاتی ایجاد کنید و آن را در شبکههای اجتماعی مختلف به اشتراک بگذارید تا به مخاطبان گستردهای دسترسی پیدا کنید (Reach a wide audience). زمانی که در حین فرآیند جذب مشتری، مشتریان احتمالی (مشتریان بالقوه) را شناسایی میکنید، میتوانید پلتفرمهای ترجیحی آنها را مشخص کرده و ارزیابی کنید که چگونه با محتوای بازاریابی دیجیتال تعامل میکنند. از این دادهها و بینشها برای ایجاد استراتژی استفاده کنید که بر روی جایی که بیشترین زمان را میگذارند تمرکز داشته باشد. گروههای مختلف مشتریان ممکن است از پلتفرمهای مختلفی رضایت داشته باشند، بنابراین محتوای خود را متناسب با این پلتفرمها تنظیم کنید.
۲. بهینهسازی موتور جستجو
استراتژیهای بهینهسازی موتور جستجو (SEO) میتواند به هدایت کاربران به وبسایت یک کسبوکار از طریق جستجوهایشان کمک کند. برای پیروی از بهترین روشهای SEO، کلمات کلیدی را در سراسر وبسایت و محتوای خود بگنجانید تا با جستجوهایی که شما فکر میکنید مخاطب بازار هدفتان انجام میدهد، مطابقت داشته باشد. اگر موفق شوید رتبه سایت خود را بالا ببرید ممکن است منجر به افزایش ترافیک و جذب مشتریان بالقوه شود. گروه افضلی در این زمینه خدمات سئو سایت را ارائه میدهد که میتوانید از آن استفاده کنید.
۳. بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا به ایجاد محتوای تبلیغاتی اصلی مانند وبلاگها، ویدیوها، کتابهای الکترونیکی یا اینفوگرافیکها اشاره دارد. بر روی ارائه محتوای آموزشی یا مفیدی که مردم به دنبال آن هستند و به کسبوکارتان ارتباط دارد، تمرکز کنید. اگر یک مشتری احتمالی محتوای شما را کشف کند و آن را بخواند در صورتی که برایش مفید باشد، ممکن است به کسبوکار شما علاقهمند شود و در نهایت از شما خرید کند. و اینگونه شما یک مشتری جدید جذب کردهاید.
۴. همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
میتوانید از افرادی مانند بلاگرها یا اینفلوئنسرها بخواهید تا بازاریابی محصولات یا خدمات شما را انجام دهند و در ازای آن از شما پاداش بگیرند. به عنوان مثال، ممکن است به آنها کد تخفیف خاص یا لینک خرید اختصاصی قابل رهگیری ارائه دهید. زمانی که دنبالکنندگان آنها از آن استفاده میکنند، آنها برای فروشهای انجامشده پورسانت دریافت میکنند. تحقیقات مشتری انجام دهید تا بفهمید چه اشخاصی برای همکاری در فروش شما مناسب هستند و با علایق یا عادات خرید بازار هدف شما همسو هستند.
۵. ایمیل مارکتینگ
بازاریابی ایمیلی یک روش ارتباط مستقیم با مشتریان فعلی یا بالقوه فراهم میکند. شما با ارائه چیزی مانند کدتخفیف یا یک فایل ارزشمند میتوانید مشتریان بالقوه را متقاعد کنید که ایمیل خود را به شما بدهند. حتی اگر مشترکان خریدی انجام ندهند، این اطلاعات میتواند به شما کمک کند تا تحقیقاتی بر اساس نرخ کلیک ایمیلهایتان انجام دهید. این بینشها میتواند به شما کمک کند تا استراتژیهای بازاریابی خود را تنظیم کرده و درکی از آنچه مشتریان میخواهند، داشته باشید.
۶. تخفیفها و پیشنهادها
ممکن است مشتریان بالقوه با ارائه قیمت پایینتر در ابتدا، بیشتر مشتاق به خرید محصولات یا خدمات شما شوند. با این شما فرصتی به مخاطبانتان میدهید تا محصولات یا خدماتتان را با ریسک کمتری امتحان کنند. میتوانید این پیشنهادات را در فرصت محدود زمانی ارائه دهید تا باعث ایجاد حس فوریت شود این حس موجب تحریک مشتری برای تصمیمگیری و اقدام سریع میشود.
۷. نسخه آزمایشی رایگان
استراتژی ارائه نسخه آزمایشی رایگان یا دانلود نسخه رایگان میتواند به عنوان یک روش موثر برای جذب مشتریان عمل کند. اگر یک خدمت را میفروشید، میتوانید به بازدیدکنندگان برای دفعه اول یک نسخه آزمایشی رایگان ۳۰ روزه یا پیشنهادهای دیگری به مدت محدود ارائه دهید. این تکنیک به مشتریان اجازه میدهد تا محصول را قبل از خرید آن تست کنند، که احتمال آن را افزایش میدهد که بعداً آن را خریداری کنند. ارزیابی کنید که آیا سازمان شما قادر به ارائه نسخه آزمایشی محصولات یا خدمات خود است؟ از دادهها برای پیشبینی عوامل هزینه-فایده مرتبط با این پیشنهادات استفاده کنید.
۸. توصیهنامهها
یکی از بهترین راههای جذب مشتریان جدید، جمعآوری توصیههایی از مشتریان فعلی راضی است. به عنوان مثال، میتوانید از مشتریان خود برای نقد و بررسی محصولات و خدمات خود درخواست کنید. توصیهنامه مشتریان قبلی دلیل خوبی برای افزایش اعتماد مشتریان جدید است تا محصولات یا خدمات شما برای اولین بار بخرند و کیفیت آن را خودشان ببینند.
میتوانید از توصیهنامهها برای نمایش تجربه موفق مشتریان فعلی خود استفاده کنید. برای جمعآوری توصیهنامهها، میتوانید امکان ثبت نظرات و بررسیها را بر روی وبسایت خود فعال کنید یا به صورت مستقیم از طریق ایمیل، نظرسنجیها یا رسانههای اجتماعی با مشتریان ارتباط داشته باشید و نظراتشان را دریافت کنید. زمانی که از مشتریانتان توصیهنامههای مثبت دریافت میکنید، میتوانید از آنها بخواهید تا به شما اجازه دهند آن را در وبسایت یا در محتواهای دیگرتان مانند خبرنامهها و تبلیغاتتان درج کنید. اگر بتوانید از مخاطبان درخواست کنید که از آنها ویدیو بگیرید خیلی تاثیرگذارتر است. توصیهنامهها برای نشان کردن قابل اعتماد بودن و افزایش اعتبارتان خیلی به شما کمک میکند.
۹. جوایز ویژه
شما میتوانید با ارائه جوایز ویژه، توجه دیگران را به کسبوکارتان جلب کنید. این تکنیک را با استراتژیهای جذب دیگر خود، مانند تلاشهای بازاریابی ایمیلی یا شبکههای اجتماعی، ادغام کنید. به عنوان مثال، هر ماه میتوانید یک مسابقه را در یک پلتفرم شبکههای اجتماعی برگزار کنید و کاربران را دعوت کنید تا پست را به اشتراک بگذارند یا دوستان خود را تگ کنند. این استراتژی میتواند تعامل با مشتریان فعلی شما را افزایش داده و باعث آگاهی مشتریان جدید شود.
۱۰. برنامههای ارجاع
میتوانید برنامههای معرفی را ایجاد کنید تا مشتریان فعلی را ترغیب کنید کسب و کار شما را به مشتریان بالقوه دیگر معرفی کنند. با ارائه یک کد معرف مشخص، میتوانید پیگیری کنید که آیا کاربران جدید از آن استفاده میکنند یا خیر. زمانی که این کار را انجام دادند، میتوانید به مشتری فعلی خود با یک کوپن یا پاداش پولی دیگر جبران کنید. وقتی دیگران ببینند افرادی که میشناسند به یک برند ابراز اشتیاق میکنند، آنها هم با احتمال بیشتری جذب آن برند میشوند.
۱۱. بازاریابی رویداد
کسبوکارها میتوانند با برگزاری رویدادها مشتری جذب کنند. این رویدادها ارتباطات رو در رو با مشتریان بالقوه را فراهم میکند و اجازه میدهد تا با کسبوکار و افراد پشت آن آشنا شوند. بسته به سازمان و محصولات ارائه شده، میتوانید رویدادهایی مانند معرفی محصولات یا خدمات جدید، کارگاهها یا فروشگاههای خردهفروشی موقت را میزبانی کنید. یا حتی در نمایشگاههای مرتبط با کسبوکار خود در سطح استانی، کشوری یا جهانی شرکت کنید.
۱۲. محتوای مهمان
بسیاری از وبسایتها فرصتهایی را برای سازمانها فراهم میکنند تا محتوای حمایت شده، مانند وبلاگها یا مقالات مهمان، ایجاد کنند. با تولید محتوا برای وب سایت های خارجی، می توانید به کاربران فعلی آن وب سایت ها دسترسی پیدا کنید و سعی کنید آنها را به سمت کسب و کار خودتان بکشانید. می توانید مقالات مرتبط با خدمات یا محصولات مرتبط با علایق کاربران یا کلمات کلیدی جستجو شده توسط مخاطبانتان ایجاد کنید. بسیاری از بازاریابان رسانه های اجتماعی نیز برای بهبود شناخت برند و افزایش فروش، با اینفلوئنسرهایی که مخاطبان مشابهی دارند، همکاری می کنند.
۱۳. تبلیغات نمایشی
تبلیغات نمایشی نمایانگر تبلیغات تصویری است که در صفحات وب ظاهر میشود. شما میتوانید این فرآیند را از طریق خدمات تبلیغاتی خودکار انجام دهید یا فضای تبلیغاتی خاصی را خریداری کنید. این تبلیغات کاربران را تشویق به کلیک بر روی بنر تبلیغاتی و بازدید از سایت شما میکند. ممکن است از تکنیکهای هدفگیری مجدد (re-targeting) برای پیگیری سفر مشتری در هنگام حضور در سایت و پس از آن استفاده کنید. اگر کاربر موقع بازدید از سایت شما چیزی خرید نکند، میتوانید از تکنیک هدفگیری مجدد برای قرار دادن تبلیغات در سایتهای دیگری که مشتریانتان از آن بازدید میکنند، استفاده کنید تا پیشنهادات خودتان را به آنها یادآوری کنید.
۱۴. تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC)
تبلیغات پرداخت به ازای کلیک شکل پولی بازاریابی در موتورهای جستجو (SEM) است. هر کسب و کار برای قرار دادن تبلیغات بر روی کلمات کلیدی خاصی پیشنهاد میدهد و شما تنها زمانی برای تبلیغات پرداخت میکنید که کاربران بر روی آنها کلیک میکنند. همچنین میتوانید برای مکانهای خاصی نمایش تبلیغ را فعال کنید یا مثلاً کاربرانی که از دستگاههای تلفن همراه استفاده میکنند را هدف قرار دهید.
۱۵. تبلیغات هدفمند
در طول فرایند جذب، شما بر اساس اطلاعات جمعیتشناسی (demographics) بازار هدف خود را تعیین میکنید. همچنین میتوانید تحقیقات روانشناختی (psychographic) را برای تعیین عواملی مانند علایق، ترجیحات و ارزشهای آنها انجام دهید. بعد میتوانید از این اطلاعات برای ایجاد تبلیغات هدفمند برای این مشتریان بالقوه استفاده کنید. اگر تبلیغات مورد علاقه آنها باشد یا در سایتهایی که زیاد از آن بازدید میکنند قرار بگیرد، میتواند آنها را به کسب و کار شما هدایت کند.
۱۶. بازارهای آنلاین (Online marketplaces)
بازارهای آنلاین یا مارکت پلیسها، وبسایتهای تجارت الکترونیک هستند که محصولات را از فروشندگان مختلف به فروش میرسانند. با فروش محصولات در این وبسایتها، میتوانید به مشتریان فعلی آنها دسترسی پیدا کنید و سعی کنید آنها را به مشتریان خود تبدیل کنید. این بازارها همچنین به عنوان فرصتهایی برای تبلیغ و ترویج کسب و کار عمل میکنند.
۱۷. آزمایش A/B
میتوانید از آزمایش A/B برای بهینهسازی وبسایت خود و جذب مشتری استفاده کنید. این تکنیک دو صفحه فرود (Landing page) را مقابل یکدیگر آزمایش میکند تا تعیین کند کدامیک بهتر است. زمانی که صفحات فرود را توسعه میدهید، میتوانید از اطلاعات به دست آمده در طول تحقیقات خود برای تنظیم بهتر آنها استفاده کنید. سپس هر نسخه را برای یک دوره تعیین شده منتشر کرده و با تجزیه و تحلیل آنها میزان موفقیت هر کدام را ارزیابی کنید. به عنوان مثال، میتوانید آزمایش کنید که کاربران بر روی چه چیزی کلیک میکنند یا چقدر در صفحه میمانند.
۱۸. تحلیل رقابتی
تجزیه و تحلیل رقابتی میتواند به شما کمک کند فعالیت های رقبا را پایش و ردیابی کنید تا فرآیند جذب مشتری خود را تقویت کنید. به محصولات و خدماتی که رقبایتان میفروشند، به همراه نحوه بازاریابی آن ها نگاه کنید. همچنین می توانید درباره هر داده و اطلاعات فروش عمومی یا بازخورد مشتریان آنها تحقیق کنید تا بینشی درباره عملکردشان به دست آورید.
مخاطب هدف خود را با انجام تحقیقات بازاریابی درباره کسبوکارهای دیگری که محصولات و خدمات مشابهی ارائه میدهند، تعریف کنید. توجه داشته باشید که مدل کسب و کار آنها چه افرادی را جذب میکند و از کدام پلتفرمها استفاده میکنند که در آن بیشترین تعداد دنبالکننده و مشتری فعال را دارند. وقتی رقبای خود را تجزیه وتحلیل می کنید، این ممکن است به شما کمک کند فرصتها را شناسایی کنید. بررسی کنید که آیا یک گوشه بازار (niche market) وجود دارد که رقبا ممکن است آن را نادیده گرفته باشند؟
۱۹. مشارکتهای تجاری
علاوه بر رقبا، می توانید کسبوکارهایی را نیز شناسایی کنید که مکمل محصول یا خدمات شما هستند. سعی کنید با این سازمانها هم کاری کنید و مشتریان فعلی خود را به اشتراک بگذارید. این مشارکتها ممکن است شامل یکپارچه سازی محصولات یا خدمات باشد. این رابطه متقابل شما را قادر می سازد به مشتریان جدیدی دست پیدا کنید و می تواند به کسبوکار شما نیز اعتبار ببخشد زیرا دیگران از قبل به آن شرکا اعتماد دارند.
۲۰. شبکه سازی
کسبوکارهای کوچکتر میتوانند با پیوستن به سازمانهای حرفهای در صنعت مشتریان جدیدی به دست می آورند. این گروهها می تواند شما را به همکاران خود در صنعت متصل کنند، که ممکن است منجر به مشارکت های آینده و جذب مشتریان مشترک شود. همچنین می توانید در رویدادهای صنعتی مانند کنفرانس ها و نمایشگاههای تجاری شرکت کنید تا افراد علاقهمند به محصولات یا خدمات ارائه شده مشابه شما را ملاقات کنید.
کسبوکارهای موفق چه کار میکنند؟
کسبوکارهای موفق بهترین راهها را برای جذب مشتریان وفادار یاد میگیرند و استراتژیهایی را کشف میکنند تا به بهترین نحو جذب مشتری داشته باشند. گسترش کسبوکار شما نیازمند بازاریابی و شبکه سازی موثر است. زمانی که متعهد و حاضر به امتحان استراتژیهای مختلف باشید، کسبوکار شما به جذب مشتریان جدید ادامه میدهد و کسبوکار شما نه تنها اکنون بلکه در آینده نیز سود میکند. تا اینجا ما در مورد چیستی جذب مشتری، تکنیک جذب مشتری دیجیتال و استراتژیهای جذب مشتریان صحبت کردیم در ادامه چند نکته دیگر را مطرح میکنیم و به چگونگی محاسبه هزینه جذب مشتریان میپردازیم.
مزایای مشتری یابی دیجیتال
ایجاد آگاهی از برند شما
در عصر دیجیتال، بهترین راه برای افزایش آگاهی از برند استفاده از رسانههای دیجیتال است. حضور در رسانههای اجتماعی و همکاری با برندهای بزرگ به شما در افزایش آگاهی از برندتان کمک میکند. ارتباط با مشتریان و مخاطبان به صورت شخصی از اهمیت زیادی برخوردار است و رسانههای اجتماعی به شما این امکان را میدهند. یکی از عوامل کلیدی در آگاهی از برند، بهره بردن از خدمات دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا است. این اقدام به مشتریان کمک میکند تا شما را به عنوان یک برند قابل اعتماد ببینند، به شما اطمینان داشته باشند و احتمال بازگشت آنها برای خرید مجدد افزایش یابد.
بهرهمندی حداکثری از ارجاعها
ارجاعها و بازاریابی دهانبهدهان هنوز روشهای قابل اعتماد و ارزشمندی برای جذب مشتریان هستند. اقدامات گذشته میتواند شانس شما را برای جذب مشتریان جدید از طریق مشتریان قبلی افزایش دهد.
برای بهرهمندی حداکثری از ارجاعها، میتوانید خدمات مشتری عالی ارائه دهید، به اشتراکگذاری محتوایتان در رسانههای اجتماعی را تشویق کنید و برای جذب حداکثری مشتری پاداش ارجاع را هم برای مشتریان فعلی و هم برای مشتریان ارجاعشده ارائه دهید. به عنوان مثال، یک کسبوکار تاکسی اینترنتی 100 هزارتومان تخفیف برای سفر بعدی مشتریان خود ارائه میدهد در صورتی که یکی از افراد ارجاع شده توسط آنها برای این دریافت خدمات این شرکت ثبت نام کند.
مشتریان شما اغلب مایل هستند خدمات عالی را به اشتراک بگذارند به خصوص اگر چیزی برای ارائه به دوستان یا آشنایانشان در دست باشند (مانند یک کد تخفیف برای اولین خرید). اگر کسبوکار شما چیزی بیشتر از انتظارات مشتریان به آنها خدمات ارائه دهد قطعاً این حس رضایت موجب میشود شما را به دیگران معرفی کنند.
رضایت بیشتر مشتری با ارائه تخفیفات
ارائه محصولات رایگان یا با تخفیف بالا، به افزایش آگاهی از برند شما کمک میکند و به مشتریان بالقوه اجازه میدهد تا محصولات را بدون صرف هزینه زیاد امتحان کنند. معمولاً مشتریان برای انجام خریدهای ارزان قیمت یا با تخفیف بالا کمتر فکر میکنند و برای خرید زودتر تصمیم میگیرند. این کار باید به گونهای انجام شود که کمترین هزینه ممکن برای کسبوکار شما داشته باشد.
به عنوان مثال، برخی از کسبوکارها حمل و نقل رایگان یا یک کالای رایگان به عنوان هدیه برای اولین سفارش مشتریانشان در نظر میگیرند.
همچنین میتوانید تخفیفات یا نمونه محصولات را به افراد تاثیرگذار در رسانههای اجتماعی (اینفلوئنسرها) ارائه دهید تا محصول یا خدمات شما را به مخاطبانشان معرفی کنند تا آنها هم بتوانند با تخفیف بالا خریداری کنند. در واقع با با این تکنیک اینفلوئنسرها برای محصولات یا خدمات شما بازاریابی میکنند. خدمات عالی ارائه دهید و ارزش محصول یا خدمات خود را افزایش دهید آن موقع یک مشتری وفادار خواهید یافت.
مشارکت در جامعه
وقتی محصولات یا خدمات خود را در جامعهی خود ارائه میدهید و در رویدادهای عمومی کوچک محلی سخنرانی میکنید، فرصتی برای برقراری ارتباط و برجسته شدن به عنوان یک متخصص و رهبر در صنعت خود دارید. برخی از رویدادها ممکن است به شما پاداش ندهند، اما شما میتوانید از طریق آنهایی که در جامعهتان حضور دارند، دنبال کنندگان وفاداری پیدا کنید که به شما در موفقیت آیندهیتان کمک خواهند کرد.
بهرهگیری از شبکهی موجود خودتان
مشتریان عالی که در آینده خواهید داشت، همان کسانی هستند که در حال حاضر در شبکهی شما هستند. محصولات خود را به آنها معرفی کنید و ارزش آن محصولات یا خدمات را به آنها نشان دهید. مشتریان فعلی شما افرادی هستند که میخواهند شما را حمایت کنند و با بازاریابی دهانبهدهان، آنها بدون هیچ چشم داشتی به شما مشتری جدید معرفی میکنند. ارجاعات از تماسهای شخصی یک راهکار مهم برای جذب مشتری است که میتوانید در طول کسب و کار خود و هنگام توسعه محصولات و خدمات جدید آن را به کار بگیرید.
چگونه هزینهی جذب مشتری را محاسبه کنیم؟
هزینهی جذب مشتری، شامل تمام هزینههایی است که برایتان پیش میآید برای اینکه بتوانید مشتری جدیدی را به کسب و کار خود جذب کنید. این شامل هزینههای بازاریابی، تبلیغات و رویدادها میشود. معمولاً هزینهی جذب مشتری بر اساس بازههای زمانی خاص یا کمپینها محاسبه میشود و اهمیت این موضوع در این است که به شما اجازه میدهد هزینهی واقعی تلاشهای بازاریابی خود را اندازهگیری کنید. زمانی که میدانید کدام تلاش بازاریابی برای کسب و کارتان بهترین بازگشت سرمایه را دارد، میتوانید هزینههای خود را برای تلاشهای بازاریابی دیگرتان که امتحان کردهاید، کاهش دهید.
سوالاتی که باید پاسخ آن را بدانید!
پیش از محاسبه هزینههای جذب مشتری، این سوالات را از خود بپرسید:
۱. مشتریان شما به طور متوسط چند بار خرید میکنند؟ به عنوان مثال، تفاوتی بین تعداد دفعات خرید دریل و تعداد دفعات خرید پیچ وجود دارد. همچنین تعداد دفعات خرید از یک کافی شاپ با یک رستوران لوکس وجود دارد. این ممکن است بر محاسبهی هزینهی جذب مشتریتان (CAC) تأثیر بگذارد.
۲. آیا شرکت شما برای تلاشهای بازاریابی پولی صرف میکند که پیش بینی میشود قرار است در سه ماه آینده بازگشت سرمایه داشته باشد؟ به عنوان مثال، اگر در یک کمپین برای فصل زمستان سرمایهگذاری کنید اما هزینهی آن را در فصل تابستان پرداخت کنید، احتمالاً تا پایان فصل تابستان مشتری جدیدی جذب نمیکنید که ممکن است بر محاسبهی هزینهی جذب مشتری فصل تابستان تأثیر بگذارد.
شیوه محاسبه هزینه جذب مشتری
هزینهی جذب مشتری بر اساس تقسیم هزینههای بازاریابی در بازهی زمانی خاص یا مدت کمپین با تعداد مشتریان جذبشده از آن کمپین محاسبه میشود. مثال ابتدایی فرمول CAC = MC / CA است.
CAC (Customer Acquisition Cost) = هزینهی جذب مشتری
MC (Marketing Costs) = هزینههای بازاریابی
CA (Customers Acquired) = مشتریان جذبشده
اگر میخواهید دیدگاه عمیقتری در مورد هزینههای جذب مشتری پیدا کنید، آنگاه باید هر هزینهای را که با هزینهی بازاریابی مرتبط است در نظر بگیرید. معمولاً یک فرمول ساده ممکن است برای یک کمپین خاص استفاده شود، اما فرمول پیچیده باید برای یک بازهی زمانی مشخص، مانند یک ماه یا یک سال مالی به کار گرفته شود. این شامل بودجهی کمپین، حقوق بازاریابی و فروش و سایر هزینههای اضافی است. یک مثال از فرمول پیچیده این است:
CAC = (MC + W + S + OS + OH) / CA.
W (Wages) = حقوق نمایندگان فروش و بازاریابی
S (Software) = هزینه نرمافزار بازاریابی و فروش
OS (Outsourced Services) = هزینه خدمات برون سپاری شده
OH (Overhead) = سایر هزینههای اضافی برای فروش و بازاریابی
تفاوت جذب مشتری دیجیتال با دیجیتال مارکتینگ
درحالی که دیجیتال مارکتینگ به ایجاد آگاهی میپردازد، جذب مشتری به ایجاد اقدام توجه دارد. به عنوان مثال، فرض کنید شما یک تبلیغ گوگل برای بازار هدف خود اجرا کردهاید. معیارهایی به شما کمک میکند تا ببینید آیا تلاش شما موثر بوده به این صورت است: میتوانید بررسی کنید که چند نفر از تبلیغ شما را دیدهاند؟ چند نفر از آنها روی تبلیغ شما کلیک کردهاند؟ چند نفر به فراخوانی به اقدامهای شما توجه کردهاند؟ آیا آنها روی یکی از لینکهای لندینگ پیج شما کلیک کردهاند؟ و غیره. این دیجیتال مارکتینگ است.
در مقابل، جذب به آنچه پس از اینکه مشتریان بالقوه روی لینک صفحه شما کلیک میکنند یا ایمیلهای شما را دریافت میکنند، اتفاق میافتد. اگر آنها مایل باشند که با خرید محصولات یا خدمات شما اقدام کنند، این جذب است. به طور ساده؟ دیجیتال مارکتینگ به افزایش شناخت کمک میکند – جذب، درآمد را تحت تأثیر قرار میدهد.
در این مرحله شاید بپرسید: “تفاوت بین تولید سرنخ و جذب مشتری چیست؟”
بیایید قیف جذب مشتری را مورد بررسی قرار دهیم.
در دنیای کسبوکار، ما معمولاً مسیر مشتری را با یک قیف، مخروط یا گرافیک مشابه دیگر که مراحل فرآیند خرید و نگرش مشتری را برجسته میکند، تصویرسازی میکنیم. اگر دوست دارید در مورد قیف مشتری اطلاعات جذب کنید پیشنهاد میکنم این مقاله را بخوانید: قیف مشتری چیست ؟ | مدلهای قیف فروش